tisdag 21 april 2009

Superclasico de Chile!

Colo Colo klacken

Jag och några utbytesstudenter åkte till El Estadio Nacional i Santiago i söndags för att se Colo Colo Vs Universidad de Chile. Det är i princip de två populäraste lagen i Chile och det spelar ingen roll vartifrån Chile man kommer ifrån, när de här två lagen möts så håller man på en av dem... sägs det iaf. Vi kom fram till Santiago runt 14.00 och tog tunnelbanan till arenan. Direkt i första stationen fick vi en taste av vad som väntade för att redan där stog ett tio-tal Colo Colo supportrar och väntade på tåget. Alla var dyngraka och hoppade och sjöng inne i tåget och i varenda station gick fler supportrar på tåget. Till slut var det så packat att det inte kom in fler i tågen men de fortsatte att hoppa och banka på fönstrena, tills vi kom fram till en station lite närmare arenan. Där stog nämligen polisen och Fyy Faan va brutala poliserna är här. På fem minuter såg jag minst 30 olika händelser som i Sverige skulle ses som polisbrutalitet. Polisen slängde ut nästan alla Colo Colo supportrarna ut från tåget och slog på dem med deras batonger, det hade tydligen spårat ur i någon station. Ett par colo colo supportrar hade slängt ner en "La U" supporter på tunnelbanespåret och poliserna var sjukt förbannade.

Till slut kom vi iaf till området där arenan är och där var det tusentals människor, alla Colo Colo supportrar. Jag kan ärligt talat säga att jag har aldrig sett så många odrägliga människor samlade i samma ställe i hela mitt liv. Det fanns inte en som inte såg ut som en knarklangare eller våldtäksman. Alla typer av "White" trash var representerade. Det fanns rakade killar med deras flickvänners namn tatuerade från axel till axel, killar som hade färska ärr i ansiktet, nerdrogade snubbar med röda ögon, tjejer som var biffigare än deras pojkvänner och hade tusen piercingar i ansiktet etc etc. Det kändes helt ärligt som att vara inne i en gangsterfilm och det var sjukt obehagligt. Runt tio supportrar attackerade faktiskt en bil där det var en man med "La U"-tröja. De sparkade in dörrarna och slog sönder bakrutan. Hemskt med tanke på att mannens två minderåriga döttrar satt i baksätet.

Jag tror att alla utbytesstudenterna var någon gång under dagen rädda för att antingen bli rånade eller brutalt misshandlade. Vi lyckades faktiskt bli bestulna på biljetter vid två tillfällen men det ordnade sig och till sist kom vi alla in i arenan där ungefär 50000 åskådare hejade på sina respektive lag. "La U" supportrarna på andra sidan självklart. Matchen var helt otrolig, det var väldigt bra fotboll och klacken sjöng i 90 minuter. Läktarkulturen var bland det bästa jag upplevt. Inte för att jag har varit i många stora fotbollsmatcher men när jag var och såg Barcelona-Valencia så var det inte ens hälften så bra som i den här matchen. ALLA hoppade, sjöng, skrek varje gång någon i laget hade bollen. När dem inte hade bollen så förolämpade man andra laget självklart.

Min slutsats är iaf att det var en av de coolaste upplevelserna någonsin även om det stundtals var lite obehagligt men det var värt det. Supporterkulturen här i Chile är på en helt annan nivå och det ska bli kul att följa chilenska ligan de kommande månaderna. Hmm ska bli kul o se Everton mot Colo Colo nästa månad. Då hejar jag självklart på Everton = )

Förresten matchen slutade 3-1 till Colo Colo

"La U"-sidan

Inga kommentarer: