tisdag 3 mars 2009

VIÑAAA!!!

YEAAH! Nu âr jag framme! faan vilket jâkla lattj det har varit att komma hit. Jag vet inte varfôr jag fick den oerhôrt mediokra ideen att bussa ânda fran Bolivia till Viña del mar?! âh jag ska inte klaga, jag fick trots allt se det vackra chilenska landskapet.

Iaf jag startade fran Cochabamba i Bolivia fredag kvâll den 27e, vilket var ganska sorgligt eftersom jag blev tvungen att sâga hej da till alla mina kusiner o sadâr. Efter fyra timmar kom bussen fram till Oruro dâr jag skulle byta buss. Det gick relativt smidigt, kom ihag att jag fôrlorade min kamera i den hâr staden fôr nan vecka sen. Blev iaf vân med en kille, Marcos fran Beni, grymt schysst men han lyckades inte komma fôrbi chilenska grânsen av nan skum anledning. Vad ska man gôra? âr man bolivian sa âr man....

Kom fram till Iquique kl 16.00 dagen efter. 21 timmars bussresa âr inte att leka med och det âr vâldigt sannolikt att jag inte gôr den resan igen. Jag skulle byta buss sen fôr att aka till Viña men biljetterna var slut sa jag blev tvungen att kôpa en biljett till en stad som ligger utanfôr Viña, La Calera, fôr att inte missa inskrivningen av kurser idag. Sa jag stannade alltsa en dag i Iquique, i Hotell Palo Alto. Vâldigt vacker stad kan jag lova, fantastiskt fina strânder och trevliga mânniskor ôverallt. Nâr det bôrjade bli lite môrkt vid 21-tiden sa bestâmde jag mig fôr att ga o ta en ôl vid plazan men nâr jag gjorde iordning mig sa sprang det fôrbi en kvinna som skrek " Me robaron, Ayudenme!!". Sa jag tânkte till lite och stannade hemma o tittade pa Gladiator istâllet.

Utsikten från hotellet i Iquique

Nâsta dag hann jag ocksa med lite sightseeing fôr min buss akte inte fôrran kl 19.00. Kom fram till terminalen och satte mig ner nâr det gick fôrbi en vit kille som sag ut som en svensk hôgerextremist, typ 1.90 lang, och bakom honom var hans gâng av chilenska indianer, medellângd 1.65, och raglodde pa mig. Har aldrig varit sa livrâdd i mitt liv. Men som tur var sa gick de bara fôrbi och jag gick pa bussen. Iquique far iaf ett VG, fin stad, trevliga manniskor, vackra strander, staden hade allt.

Fôrsta stopp bussen gjorde var i Antofagasta, hmmmm det kan ha varit den fulaste staden jag nagonsin sett, och jag hade precis kommit fran Bolivia dar det finns sjuukt risiga stâder men Antofagasta var flera nivaer hôgre i mediokerhet. IG- till Antofagasta.

FAAN jag missade stoppet i Tocopilla, Norrkôpings stolthet hehe. Far se om jag hinner med det nan gang senare. Sen var det iaf La Serena, som jag inte har sa mycket att saga om, hann se bensinstationen strax utanfôr staden.

Och nuu âr jag iaf framme i Viña! som far ett tydligt MVG+, och jag har bara varit hâr ett par timmar, det kânns iaf som om jag kommer att ha det fantastiskt de kommande manaderna. Sitter just nu i Universidad Adolfo Ibañez o hârjar, om nagon timme maste vi vâlja kurser o sadar = )

Utsikten över Viña från Las siete hermanas

Tjululu tills vidare

Inga kommentarer: